Utvecklingen av Diversity Icebreaker började faktiskt med en original marknadsföringskampanj. Det faktum att olika människor uppfattar information på olika sätt analyserades och kategoriserades i detta sammanhang för att nå målgruppen mer effektivt.
Rött, blått och grönt - Diversity Icebreakers tre dimensioner - kan betraktas som tre kommunikationsstilar. De tre färgerna kan användas i gruppövningar (där grupperna består av deltagare med samma eller blandade preferenser), i personlig självutveckling (övningar med rollspel) och i kommunikationsstrategier på organisationsnivå. Typiska resultat av kommunikationsträning med Diversity Icebreaker: - Bättre förståelse för sin egen och andras kommunikationsstil - Ökad flexibilitet i mötet med andra människor - Ett delat, enkelt och positivt laddat språk som förenklar kommunikationen, t.ex. i förhållande till svåra ämnen.
► FALLSTUDIE
Se ett praktiskt exempel på en gruppövning med rött, blått och grönt i en halvdagars kommunikationsträning för ett projekt inom olje- och gasindustrin.
Läs mer.