Material

ONLINE GRUPPROFIL

Lätt åtkomst, ingår i priset

När du beställer onlineversionen av frågeformuläret får du också en länk till en webbsida med din grupps profil. Grupprofilen (baserad på länken som besvarats av din grupp) genereras automatiskt. Profilen är dynamisk och kommer alltid att uppdateras utan att sidan behöver uppdateras. Du kommer också att se hur många deltagare som redan har fyllt i frågeformuläret. (Användbar både under workshopen och i en för-poängsituation!) Den här funktionen passar både för PC (t.ex. projektor) och din mobila enhet (telefon/iPad osv.)

 

Tre vyer

 

1. Hexagonvyn presenterar fördelningen av de enskilda deltagarna i en tvådimensionell rymd – en hexagon. Deltagarna representeras som punkter och deras placering är en funktion av poäng på alla tre färgerna. De faktiska poängen kan bli synliga när du håller markören över en viss punkt.

 

Hexagonvyn kan illustrera kluster samt närhet och avstånd mellan deltagarna. Vilka är längst ifrån varandra? Stora avstånd kan vara en bra utgångspunkt för att prata om olika upplevelser och perspektiv på färgerna. Detta är relevant för den personliga utvecklingen och konversationerna mellan deltagarna senare.


Punkterna där de tre linjerna möts är gruppens ”tyngdpunkt” – gruppens genomsnitt. Det normativa genomsnittet – 50 rött, 50 blått och 50 grönt – är i figurens faktiska centrum.

 

 

2.  Statistikvyn innehåller ett diagram med gruppens genomsnittliga poäng och normen. Dessutom presenteras de exakta medelvärdena och standardavvikelserna för rött, blått och grönt nedan.

 

Statistiken inkluderar ett diagram med gruppens genomsnittliga poäng och norm. Detta ger en möjlighet att diskutera hur gruppen som helhet skiljer sig från vad som är vanligast. Du kan diskutera vad du behöver vara medveten om och vilka åtgärder du sedan kan genomföra. t.ex.: "Vilka är våra styrkor och utmaningar med tanke på vår grupprofil i samband med organisationsförändringar?", "Hur kan vi kompensera för färgerna med låga poäng?

 

 

3.  Standardavvikelsen ger möjlighet att diskutera hur man hanterar stora eller små variationer i de olika färgerna. 

 

 

Allt för lite variation inbjuder till ökat fokus på alternativa perspektiv. Allt för mycket variation kräver större omsorg/respekt vid hantering av olika perspektiv. Detta kan fördjupas med en medvetenhet om syftet med olika former av samtal; dialog (förståelse), diskussion (sanning) och debatt (värdeval).

 

 

Applications

Group profiles can be a useful point of departure for reflections and exercises focusing on a team, department or an organization as a whole: “What are our strengths and challenges given our group’s profile in the context of organizational change?”, “How can we compensate for the colour-preferences we score very low on?”, etc.

 

En del information som inte syns i den genomsnittliga statistikvyn blir tydlig i hexagonen: positionen för individuella poängen inom ramen för hela gruppen. Således kan den användas för att diskutera "avståndet" och "närheten" mellan deltagarna samt att avslöja "kluster". 

 

 

Watch video(s):

Example large group. Time-laps.

Tillbaka